4 YEARS AGO

Korte introductie van Kentico EMS

Afgelopen week vond de eerste bijeenkomst van de kersverse Kentico Benelux User Group plaats. De meeting heeft me geïnspireerd om eens in het Nederlands te bloggen over Kentico. In deze post laat ik zien hoe makkelijk het is om Kentico EMS in te zetten zonder maar 1 regel code te hoeven programmeren.

Introductie

Het product Kentico is in de basis een content management systeem (ook wel bekend als Kentico CMS), waarmee de content van een website eenvoudig beheerd kan worden. Kentico EMS (Enterprise Marketing Solution) gaat verder dan alleen het beheer van content en biedt een geïntegreerde marketing oplossing inclusief features zoals contact management, lead scoring, persona’s en e-mail marketing.

Stap 1: Activeren van online marketing

Het aanzetten van de online marketing module is vrij eenvoudig. Login als algemeen beheerder in de beheer module (via /admin) en ga naar Instellingen --> On-line marketing en vink de volgende instelling aan: “Inschakelen on-line marketing”.

Online marketing instelling

Let op: de voorwaarde om dit te kunnen doen is dat er een geldige EMS licentie toegevoegd is!

Stap 2: Bekijk de contacten en volg hun klikgedrag

Zodra de instelling actief is start Kentico met het automatisch registreren van de bezoekers van de website. Op de achtergrond zal Kentico de bezoekers in de vorm van contacten bijhouden en verrijken met gegevens vloeiende uit activiteiten zoals welke pagina’s bezocht zijn, de zoektermen die gebruikt zijn en de data die verzameld is uit formulieren.

De contact management module geeft inzicht in de geregistreerde contacten en toont welke activiteiten hij of zij heeft uitgevoerd.

Contact management en activiteiten

Tip: het is belangrijk dat de contact management module data toont. Hieruit kan geconcludeerd worden of de module werkt. In de praktijk wordt weleens het vinkje: “Log on-line marketing activiteit” over het hoofd gezien in de pagina’s module bij eigenschappen:

Online marketing instelling op pagina niveau

Stap 3: Definieer persona’s

Misschien wel mijn meest favoriete feature binnen de online marketing module is het kunnen configureren van persona’s. In de persona module kunnen persona’s worden gedefinieerd door een naam en omschrijving op te geven, foto te selecteren en een drempelwaarde op te geven in de vorm van punten die het contact moet “verdienen” om tot deze persona geclassificeerd te kunnen worden.

Nieuwe persona

Vervolgens kunnen regels opgesteld worden om de punten te kunnen berekenen.

Persona regels

Doordat Kentico op de achtergrond de activiteiten bijhoudt, wordt tevens automatisch getoetst of de bezoeker punten krijgt horende bij de opgestelde regels van de persona’s. Zodra de bezoeker de drempelwaarde bereikt, wordt zijn profiel verrijkt met het persona kenmerk en kan het feest beginnen :)

Gevonden contacten

Tip: er zijn diverse manieren om punten toe te kennen. Bestudeer de lijst met activiteiten zorgvuldig. Deze lijst kan aangevuld worden met op maat gemaakte activiteiten. Deze dienen wel geprogrammeerd te worden.

Stap 4: Personaliseren maar!

Zodra de site live is worden de contacten automatisch geregistreerd en de persona’s toegekend. Kentico biedt diverse manieren aan om content gepersonaliseerd aan de man te brengen. Een voorbeeld hiervan is het aanmaken van een variant van een content blok welke getoond wordt wanneer de bezoeker van een bepaald type persona is. Dit is net zo eenvoudig als het instellen van regels in Microsoft Outlook:

Macro voorwaarde

Daarna kan de inhoud van het content blok aangepast worden om een gepersonaliseerde boodschap te tonen. Via de ingebouwde voorbeeld weergave kan het resultaat bekeken worden als reguliere bezoeker, maar ook als persona.

Voorbeeld als persona

Conclusie

Met deze post hoop ik iedereens interesse te wekken in Kentico EMS. Voel je vrij om commentaar achter te laten bij vragen/opmerkingen en/of wanneer de behoefte ontstaat voor meer informatie!